گروه آموزشی دین و زندگی منطقه 4

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۰۲مهر

               به نام یگانه هستی بخش


دوستان ومهربانان عزیز سلام

دوست داریم زندگى ‏هایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد.

حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت‏ هایمان نشأت‏ گرفته از «فرهنگ قرآنى‏» و تعالیم مکتب باشد.

و این، یعنى «زندگى مکتبى‏».

پایدارى و استحکام رابطه ‏هاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است که ‏برگرفته از «حقوق متقابل‏» افراد جامعه باشد.

در اینکه «چگونه باید زیست‏» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، نکته‏ اى ‏است که در بحث «آداب معاشرت‏» مى ‏گنجد.

بر خلاف فرهنگ غربى، روح و محتواى فرهنگ دینى ما بر پایه «ارتباط‏»،«صمیمیت‏»، «تعاون‏»، «همدردى‏» و «عاطفه‏» استوار است. جلوه‏ هاى این فرهنگ ‏بالنده نیز در دستورالعمل هاى اخلاقى اسلام دیده مى ‏شود.

«زندگى مکتبى‏»، در سایه شناخت این رهنمودها و به کار بستن آنها درصحنه‏ هاى مختلف زندگى است، نه با شعار و ادعا. به هر میزان که معیشت و معاشرت ما با اینگونه هدایت هاى دینى در مقوله رفتار، هماهنگ باشد، به همان‏ اندازه زندگی هایمان «مکتبى‏» است. مسلمان باید به ‏گونه‏اى در چارچوب اصول و سنن فرهنگ دینى خودش زندگى کند که با شهامت و افتخار، بتواند «امضاى دین‏»را پاى همه رفتارش بگذارد و زندگیش « برچسب اسلام‏» داشته باشد و الگوى ‏اسلامى را بر زندگى خویش در خانه و جامعه، سایه ‏افکن سازد.

«آداب برخورد»، «دید و بازدید»، «رفت و آمد» هاى خانوادگى و دوستانه، نحوه «گفتار» و «رفتار» با اقشار مختلف، «دوستى‏» و حد و حدود آن، مراعات‏« حقوق دیگران‏»، «ادب و سپاس و احترام‏»، از جلوه‏ هاى بارز اخلاق معاشرت ‏است. این‏گونه رابطه‏ هاى اجتماعى، با عنوان هاى مختلف و در شرایط گوناگون‏ انجام مى ‏گیرد. گاهى به صورت «صله ‏رحم‏» است؛ در ارتباط با اقوام و بستگان.گاهى نام «عیادت‏» به خود مى‏ گیرد؛ در مورد بیماران. گاهى نسبت‏ به برادران و خواهران دینى، عنوان «زیارت‏» مى ‏یابد، گاهى با همسایگان است، گاهى بامستمندان. گاهى هم بر محور اطعام است و گاهى به شکل مسافرت هاى دور و نزدیک و بردن هدیه و آوردن «سوغات سفر». گاهى هم براى شرکت در مجلس عقد و عروسى یا مشارکت در مراسم سوگ و تسلیت‏ گویى است. به هر حال، همه اینها نوعى «رابطه‏» و «معاشرت‏» است و نشان‏ دهنده منش‏ انسانى و فرهنگ اخلاقى هر فرد. اسلام نیز در این باره بسیار سخن گفته و رهنمود داده است.

باشد که «فرهنگ خودى‏» و «هویت دینى‏» را پاس بداریم و با افتخار و سربلندى و رها از سلطه فرهنگى بیگانه و با تکیه بر رهاورد مکتب و وحى، زندگى و روابط خویش را بر پایه ارزش هاى برگرفته از قرآن و اهل بیت (علیهم ‏السلام)، سامان بخشیم و براى نسل هاى آینده «ادب و اخلاق‏» را میراث بگذاریم.

و امید آنکه در سالی که پیش روی داریم بتوانیم با با بهره مندی از تعالیم انسان ساز اسلام و پیروی از دستورات حیات بخش پیشوایان راستین قدمی هر چند اندک در اعتلای فرهنگ ناب دینی برداریم . و در این راه پر مخاطره چشم امیدمان به تأییدات الهی است . و امید که شما عزیزان نیز ما را در این راه با نظرات سازنده خود یاری فرمایید.

 

مسئول گروه دینی منطقه 4